Semester
F2024 E2024
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding
Studerende på 2. semester bliver automatisk tilmeldt, men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe. Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 2. semester, skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
Projektforløbet
Der Undervisning- og arbejdsformen er som udgangspunkt 5 vejledningsgange: Vejledning, undervisning og evt. øvelser Indledes med projektdannelse. Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder, udover gruppedannelse, problemformuleringsseminar,. Forløbet indeholder midtvejsevaluering, med opponentgruppe og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer pr. studerende i gruppen.
- Projektdannelse ca. 24 timer
Forberedelse til problemformuleringsseminarca. 8 timer.* Deltagelse i problemformuleringsseminarca. 2 timer*Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport 8 timer- Forberedelse til midtvejsevaluering ca. 8 timer
- Forberedelse af feedback til midtvejsseminar ca. 8 t.
- Deltagelse i midtvejsevaluering ca. 2 timer
- Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen ca. 25 timer
- Deltagelse i eksamen ca. 3 timer.
- Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. ca.
300310 timer. - Deltagelse i holdmøder ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her: [At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse](https://intra.ruc.dk/nc/dk/for-studerende/alle-studier/humtekden-bachelorhumanistisk-teknologiske-bacheloruddannelse/faelles-information-for-alle-studerende-paa-humtek/at-laese-paa-universitetet-er-en-fuldtidsbeskaeftigelse/)
Pensum
Det forventes, at udvalgte dele litteratur fra kursusundervisningen på HumTek indgår i projektet.
Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning, problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. Deruover er en løbende diaglog mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her: Arbejdet med kvalitet i uddannelserne
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Prøveform Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder. As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere Martin Severin Frandsen (mailto:martinfr@ruc</ins.dk>)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP2, skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, som del af en gruppe, aflevere et skriftligt oplæg. Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, som en del af en gruppe, afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt. Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
- Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber,
indentil at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning foret afgrænset teknologiområdepsykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger ved valgte metoder og teorier - Kan
reflektere over tværfaglighedenformidle problemstillinger ogegne læreprocessorandet fagligt stof over for andre ikoblingen af projektets 2 dimensioneroverensstemmelse med relevante akademiske standarder - Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber inden for dimensionen
Teknologiske Systemer og Artefakter,der indgårMennesker ianalyse og konstruktionanalysen afteknologiske produkterteknologiers historiske udvikling ogsystemerbetydning,herunder kunne identificere og håndterefor psykologiske,hvilke effekter disse skaberetiske og/eller samfundsmæssige forhold - Kan
gennemføregive enanalysekritisk vurdering afen selvvalgt teknologieller et eksempel på teknologisk forandring* Kan begrundeprojektets metoder ogresultatersamt dets mulighederteoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng ogbegrænsninger* Kan formidle projektets resultatergennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner(fx poster, slideshow, podcast el. lign.)konsistens - Kan selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende i at opstille en problemstilling og gennemføre problemorienteret projektarbejde, der inddrager dimensionen
Teknologiske Systemer og ArtefakterMennesker i sammenhæng medenén anden dimension
Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Teknologiske systemer og artefakter og Mennesker. Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. Projektrapporten skal beskrive, hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter Mennesker er forankret i en teknisk videnskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition og har fokus på relationer mellem teknologier, mennesker og samfund. Dimensionen trækker derfor især på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for teknisk videnskab, samt videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil. Dimensionen har fokus og fokuserer på metoder, som indgår i konstruktionen af teknologiske systemer og artefakter, værktøjer til analyse og som har betydning for disses funktion forståelse af historiske, materialitet psykologiske, etiske og livscyklus/eller samfundsmæssige sammenhænge.
Dimensionen omfatter teknologiske systemer og artefakters indre mekanismer de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, herunder virksomheders og processer det offentliges rolle heri, samt de effekter disse skaber. I forbindelse med projektet skal projektgruppen udarbejde en visuel præsentation af projektet. Det kan være forandringer i form hverdagsliv som følge af en poster teknologisk udvikling, et slideshow herunder teknologiers og teknologiske forandringsprocessers samspil med brugere, læreprocesser en video, en podcast el. lign. Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) og give en vinkel på projektet planlægning, som gruppen vælger. En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres samtidig med projektrapporten. Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering i fysisk eller elektronisk form ledelse og er en betingelse for at begynde prøven. Produktionen indgår som del af eksamen magtforhold.
Som støtte til projektarbejdet fokuseres der som en del af vejledningen udbydes udover vejledning projektseminarer med fokus på tværfaglighed arbejdet med videnskabsteori i og formidling projektet. Projektarbejdet foregår i grupper bestående af projektarbejdet min. 3 og max. 6 studerende.
Type
Projekt
Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning og projektseminar(er)
Prøveform
Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende.
Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er:
For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.* For3 studerendeminimumhave et omfang på 60.000og maksimum-122.400antaltegn inkl. mellemrum.For4 studerendeminimumhave et omfang på 81.600og maksimum-141.600antaltegn inkl. mellemrum.For5 studerendeminimumhave et omfang på 100.800og maksimum-163.200antaltegn inkl. mellemrum.For6 studerendeminimumhave et omfang på 122.400og maksimum-182.400antaltegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således:
For grupper af 2 studerende 60 minutter.* For grupper afVed 3 studerende 75 minutter.For grupper afVed 4 studerende 90 minutter.For grupper afVed 5 studerende 105 minutter.For grupper afVed 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24791 U27355