Semester
E2023 E2024
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding
Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt, men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe. Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester, skal du selv tilmelde dig projektet.
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.
Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.
Projektforløbet
Undervisning- og arbejdsformen er: Vejledning, undervisning og evt. øvelser
Indledes med projektdannelse. Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. Forløbet indeholder problemformuleringsseminar med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, opponentgruppe og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer pr. studerende i gruppen.
- Projektdannelse ca. 24 timer
Forberedelse til problemformuleringsseminarca. 8 timer.* Deltagelse i problemformuleringsseminarca. 2 timer*Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport 8 timer- Forberedelse til midtvejsevaluering ca. 8 timer
- Forberedelse af feedback til midtvejsseminar ca. 8 t.
- Deltagelse i midtvejsevaluering ca. 2 timer
- Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen ca. 25 timer
- Deltagelse i eksamen ca. 3 timer.
- Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering m.m. ca.
300310 timer. - Deltagelse i holdmøder ca. 10 timer
Læs mere om arbejdsindsats her: At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse
Evaluering- og feedback former
Der gives feedback løbende under projektvejledning, problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. Deruover er en løbende diaglog mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.
Sammenfatning af evalueringer kan ses her: Arbejdet med kvalitet i uddannelserne
Studieleder/faglig koordinator
Martin Severin Frandsen (mailto:martinfr@ruc.dk)
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (mailto:humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Jesper Simonsen (mailto:simonsen@ruc.dk)
Eduardo Abrantes Martin Severin Frandsen (<mailto:eduab@rucmartinfr@ruc.dk>)
Prøveform
Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder. As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere.
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen
For at kunne begynde prøven i projekt BP1 skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen. Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, som del af en gruppe, aflevere et skriftligt oplæg. Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.
Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, som en del af en gruppe, afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt. Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes: Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
- Har kendskab til centrale teorier, metoder og begreber, til at forstå og analysere teknologiers historiske udvikling og betydning for psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold * Har forståelse af videnskabsteoretiske problemstillinger ved valgte metoder og teorier * Kan formidle problemstillinger og andet fagligt stof over for andre i overensstemmelse med relevante akademiske standarder * Kan anvende grundlæggende teorier, metoder og begreber
og problemstillinger indenforinden for dimensionenDesign og Konstruktion* Kan gennemføre en analyseMennesker i analysen afdesign-teknologiers historiske udvikling ogdesignbehovbetydning,samt foreslå en løsning af et designproblemfor psykologiske, etiske og/eller samfundsmæssige forhold - Kan
organisere, tilrettelæggegive en kritisk vurdering af projektets metoder ogevaluere designprocesser,herunder prioritere ressource-teoriers indbyrdes videnskabelige sammenhæng ogtidsforbrug,samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsrammekonsistens - Kan selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende i at opstille en problemstilling og gennemføre problemorienteret projektarbejde, der inddrager dimensionen
Design og KonstruktionMennesker i sammenhæng med én anden dimension
Overordnet indhold
Projektet er forankret i dimensionen Design og Konstruktion og Mennesker. Projektet skal herudover inddrage én anden af uddannelsens dimensioner. Projektrapporten skal beskrive, hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.
Dimensionen Design og Konstruktion Mennesker er forankret i en designvidenskabelig humanistisk og samfundsvidenskabelige tradition og har fokus på udvikling og evaluering af systemer relationer mellem teknologier, processer mennesker og artefakter samfund. Dimensionen trækker derfor især på humanistiske og samfundsvidenskabelige teorier og begreber inden for design og arkitektur samt viden-skabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil, og fokuserer på metoder og værktøjer, der har til formål at understøtte analyse og organisere designprocesser. Dimensionen omfatter design af hele eller dele forståelse af systemer og artefakter og omfatter f.eks. behovsanalyse historiske, modellering psykologiske, evaluering etiske og risikoanalyse/eller samfundsmæssige sammenhænge.
Dimensionen omfatter endvidere visuelle, auditive de samfundsmæssige drivkræfter bag teknologiudvikling, æstetiske og andre egenskaber ved systemer herunder virksomheders og artefakter det offentliges rolle heri, samt forandringer i hverdagsliv som virker ved at påvirke sansning følge af teknologisk udvikling, perception herunder teknologiers og kognitive processer hos brugere. I forbindelse med projekt BP1 skal projektgruppen arbejde teknologiske forandringsprocessers samspil med selv at skabe et konkret designforslag. Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, eller gennem dokumentation i form af foto brugere, brugsbeskrivelse mv. Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering af projektrapporten og designforslaget læreprocesser, planlægning hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden der ligger til grund for designet, ledelse og den viden der er opnået gennem arbejdet, f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse eller en afsluttende evaluering af designet magtforhold.
Som støtte til projektarbejdet gives som en del af vejledningen projektkompetenceundervisning - herunder udbydes udover vejledning i at indgå i projektsamarbejde og -styring i forbindelse projektseminarer med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evalueringer. I vejledningen indgår også at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser fokus på arbejdet med videnskabsteori i løbet af projektet. Projektarbejdet foregår i grupper bestående af min. 2 3 og max. 6 studerende. Studelederen kan i særlige tilfælde tillade, at en studerende udarbejder et projekt eller eksamineres alene.
Type
Projekt
Undervisnings- og arbejdsform
Vejledning og projektseminar(er)
Prøveform
Gruppeprøve Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.
Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område.
Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.
Grupperne kan bestå af 2 til 3-6 studerende.
Omfangskravene Projektrapporten skal for projektrapporten er:
For 2 studerende minimum 40.800 og maksimum 91.200 antal tegn inkl. mellemrum.* For3 studerendeminimumhave et omfang på 60.000og maksimum-122.400antaltegn inkl. mellemrum.For4 studerendeminimumhave et omfang på 81.600og maksimum-141.600antaltegn inkl. mellemrum.For5 studerendeminimumhave et omfang på 100.800og maksimum-163.200antaltegn inkl. mellemrum.For6 studerendeminimumhave et omfang på 122.400og maksimum-182.400antaltegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.
Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Eksaminationstid Eksaminationstiden inkl. votering er fastsættes således:
For grupper af 2 studerende 60 minutter.* For grupper afVed 3 studerende 75 minutter.For grupper afVed 4 studerende 90 minutter.For grupper afVed 5 studerende 105 minutter.For grupper afVed 6 studerende 120 minutter.
Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.
Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle alle
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24788 U27355